دربـاره فلـش :

ادوبی فلش، (Adobe flash) یا به اختصار فلش، نرم‌افزاری است برای تولید انواع بازی‌های دو بعدی، فیلم، و برنامه‌های پویای اینترنتی که توسط پخش کننده فلش (Flash Player) اجرا می‌شود.


فناوری فلش توسط شرکت ماکرومدیا (Macromedia)  در دنیای وب بنیان‌گذاری شد که با خریده شدن ماکرومدیا توسط ادوبی (Adobe) با علامت تجاری ادوبی معرفی می‌گردد.

اساس ساختمان پرونده‌های فلش (اس‌دبلیو اف)  (SWF) به صورت برداری (Vector-Base) است که با زبان اکشن‌اسکریپت محتویات و اشیاءها  (Object) کنترل و دستور دهی می‌شود.

سادگی در کنترل محتویات و اطلاعات، گرافیک بالا و قدرت انعطاف فراوان، استفاده همه گیر آن را موجب شده‌است. امروزه بر روی ۹۰٪ کامپیوترهای متصل به اینترنت پخش کننده فلش، فعال و نصب می‌باشد.

اکشن‌اسکریپت  (ActionScript) زبان برنامه‌نویسی برای پخش کنندهٔ فلش می‌باشد که تعامل کاربر با درگاه (Interface)، پردازش و نگهداری اطلاعات را در زمان اجرا به عهده دارد. اِی‌اس؛ (AS) بر پایه ای‌سی‌اِم‌اسکریپت (ECMAScript)  است که معمولاً به صورت بایت کد توسط مفس (compiler) درون فایل ذخیره گردیده و در run-time توسط ActionScript Virtual Machine ترجمه و اجرا می‌شود. اِی‌اس مدل پیشرفته و قوی را از یک زبان برنامه‌نویس ارایه می‌دهد که برای بسیاری از توسعه دهندگان وب: Web (developers) و برنامه نویس(Programmer) با دانش کم از برنامه‌نویسی شیء گرا (object-oriented programming) ساده و ملموس خواهد بود
.



معـرفی اجمـالی بـخش های مختـلف فلش :

ابتدا برای ایجاد یک پروزه جدید از
 ایجاد جدید(Create New)،
Action Script3.0 را انتخاب می کنیم.

صفحه ایجاد سند

این پنجـره اصـلی برنامه فلش است.
حالا تک تک به معرفی بخش های آن اشـاره می کنیـم.

پنجره اصلی


نـوار منو(Menu Bar): نوار منو که شامل گزینه هایی است که هر کدام زیر مجموعه های مشخص دارند، که در ادامـه با برخی از آنها آشنا می شویم.

نوار منو


صفحه کار(Stage): صفحـه کار، همـان بخشی است که کابر می توان اشکال و اشیاء را بر روی آن قرار دهد و در نهایت محتویات نمایش داده شده در آن در خروجی کار هم به همان شکل نمایش در می آید.( در ضمن اشیا خارج از این کادر در خروجی نمایش داده نمی شود)
صفحه کار

نمای جاری(Scene): نرم افزار فلش این امکان را به کاربر می دهد که در صفحات کاری مختلفی بتواند در یک زمان در پروژه خود کار کند، که به آن نما می گوید. نمای جاری در فلش با یک شماره و نام Sceneدر قسمت بالا-چپ صفحه کار قابل مشاهده است.

نـوار زمان (Time Line): در این بخـش فریم ها (قطعه های کوچک زمانی) و لایه ها که در ساخت
 انیمیشن ها و سایر پروژه های فلش بسیار کاربرد دارند مدیریت می شوند.
خط زمان

جعبه (نـوار) ابـزار (Tool Box): جعبه یا نـوار ابـزار مجموعه ابـزار های ترسیم، رنگ آمیزی، تنظیمات، انتخاب و ... در آن وجود دارد
 که شباهت بسیاری به جعبه ابـزار سایر برنامه های گرافیکی دارند.
جعبه ابزار

پنجـره تنظیمات (Properties): این پنـجره مقـادیر مربوط به عنـاصـر فـعال در صفحه کار را نمایش می دهد.
جعبه مشخصات


پانـل ها (Panels): پنـجره هایی هستند که هنگام کار با عناصر ترسیمی مخـتلف از آنها استفاده می شود. عموماً پانـل ها دارای اطلاعاتی
در مورد عناصـر انتخابی و گـزینه هایی برای تنظیم هر یک از آنها می باشند. همچنین تعدادی از پانـل ها نیز به عنـوان پنـجره های
 کمـکی در مدیـریت و نظارت هرچه بهتـر عنـاصـر یک پروژه مورد استفاده قـرار می گیرنـد.
پنجره تنظیمات

کتابخـانه (Librery): پنـجره ای است که در آن فایل های ورودی اعم از عکس، فیلم، صدا ، ... و سایر اشیـاء گـرافیکی طراحـی شده توسط کاربـر
 در آن ذخـیره و مدیـریت می شوند.  ( این پنـجره را از منوی Windows می توانید فعال کنید)

کتابخانه